Středočeský kraj testuje chytrou dopravu na míru

Představte si, že se vracíte domů pozdě večer a neexistuje žádný autobus. Díky nové “poptávkové dopravě” to ve Středočeském kraji bude již brzy minulost. Rada Středočeského kraje schválila nový projekt, který má zlepšit dostupnost veřejné dopravy, zejména v oblastech, kde klasické autobusy nejsou efektivní. Místo tradičních linek bude zavedena poptávková doprava, která bude flexibilně reagovat na potřeby cestujících, zejména v odpoledních a večerních hodinách. První fáze pilotního projektu se zaměří na okolí Českého Brodu, kde je kvalitní železniční spojení s Prahou, avšak večerní autobusová doprava chybí. Do projektu budou zapojeny mikrobusy, které si cestující budou moci objednat prostřednictvím mobilní aplikace PID Lítačka nebo telefonicky. Algoritmus s umělou inteligencí pak v reálném čase vygeneruje trasu, která uspokojí co nejvíce požadavků. Cílem je rozšířit možnosti veřejné dopravy a poskytnout alternativu k osobnímu automobilu, zejména v odlehlých či nepřístupných časech.

Radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy, Petr Borecký, uvádí, že poptávková doprava přináší flexibilitu, která chybí klasickým linkovým spojům. Tento systém, hojně využívaný v Evropě, využívá moderní technologie k dynamickému plánování tras podle aktuální poptávky cestujících. Díky automatizaci procesů a využití umělé inteligence může být doprava provozována efektivněji a s menšími náklady.

Středočeská příspěvková organizace IDSK společně s dodavatelem technologie pracuje na plně automatickém systému objednávání jízd, který bude integrován do mobilní aplikace PID Lítačka i prostřednictvím telefonické linky pro uživatele bez chytrých telefonů. Algoritmy umělé inteligence budou zpracovávat poptávky a v reálném čase optimalizovat trasy tak, aby bylo uspokojeno co nejvíce cestujících při co nejnižších nákladech. Tímto způsobem se očekává zlepšení dostupnosti veřejné dopravy a snížení závislosti na osobních automobilech.

Plánování konkrétních jízd bude během pilotního provozu omezené, jelikož současná česká legislativa neumožňuje plně flexibilní provoz. Poptávková doprava bude v rámci pilotního provozu muset dodržovat aktuální legislativní omezení, což znamená, že musí vybrat konkrétní trasy a časy pro provoz této služby.

Ředitel IDSK, Zdeněk Šponar, zdůrazňuje, že rozšiřování dostupnosti veřejné dopravy spojené s flexibilitou individuální dopravy může přilákat více cestujících a nahradit méně efektivní autobusové linky. Projektový manažer poptávkové dopravy IDSK, Lukáš Kubálek, vysvětluje, že nová služba se bude snažit o co nejatraktivnější nabídku pro cestující s důrazem na jednoduchost objednání a rychlost vyřízení požadavků. Výsledky a zkušenosti z pilotního provozu budou sdíleny s dalšími regiony a městy, včetně Prahy.

Přínosy poptávkové dopravy oproti klasickým autobusovým linkám zahrnují zatraktivnění veřejné dopravy a možnost poskytnout cestujícím dopravu šitou na míru jejich potřebám. To může znamenat spojení v okrajových časech, kdy je běžná doprava nedostatečná. Díky tomu může dojít k více cestujícím ve veřejné dopravě a menší závislosti na osobních automobilech.

Také může dojít k efektivnějšímu využití veřejných financí a snížení emisí, protože vozidla pro poptávkovou dopravu jsou menší, snadněji udržovatelná a šetrnější k životnímu prostředí. Díky optimalizovaným trasám může být provoz efektivnější, a tím lépe využijeme dostupných zdrojů.

Cíl: Zlepšit dostupnost a atraktivitu dopravy, zefektivnit finance a snížit emise.

Spuštění: V létě 2024.

Poptávková doprava může v budoucnu změnit fungování dopravy v celém Česku.

Autor/ka obrázku: Freepik.com