Zpráva ČTK: Stovky tisíc bývalých klientů skupiny Bohemia Energy již odešly z režimu dodavatele poslední instance (DPI) a našly si nový běžný produkt u některého z dodavatelů, zjistila ČTK mezi dodavateli poslední instance. Celkem se ocitlo v režimu DPI na 900.000 klientů Bohemia Energy. Bohemia Energy, jež před měsícem ukončila činnost, rozeslala statisíce vyúčtování.
Například energetická společnost ČEZ převzala od Bohemia Energy jako dodavatel poslední instance 374.000 zákazníků. Už 250.000 z nich zahájilo přechod z režimu DPI na běžný produkt. Z 250.000 zůstalo 170.000 těchto klientů u ČEZ, bude jim tak dodávat elektřinu. Dalších 50.000 zákazníků získal ČEZ od jiných dodavatelů poslední instance na smlouvy na dodávky plynu.
„Zákazníkům v DPI doporučujeme zejména možnost sjednat smlouvu on-line přímo na našem webu na odkazu www.cez.cz/dpiprevod.. To je v tuhle chvíli zdaleka nejoblíbenější a také nejrychlejší způsob přechodu na standardní produkty. Smlouvu je možné sjednat na elektřinu i na plyn, ať už jste u jakéhokoliv dodavatele poslední instance,“ řekl ČTK mluvčí ČEZ Roman Gazdík.
Dalším DPI je společnost innogy, která se po pádu Bohemia Energy začala starat o dodávky plynu asi pro 240.000 zákazníků. „Za tři týdny od zahájení záchranných dodávek DPI jsme uzavřeli už 130.000 smluv na standardní dodávky se zákazníky v DPI. Z toho 70.000 na plyn je z DPI innogy, 60.000 smluv na elektřinu je od jiných DPI,“ řekl ČTK mluvčí innogy Pavel Grochál.
„Nově jsme spustili na našem webu také formulář na uzavření smlouvy na dodávku elektřiny pro klienty jiných DPI. Zájem o službu je velký, lidé začali vyplňovat formulář prakticky ihned po spuštění ještě v průběhu noci,“ uvedl Grochál.
Pražská plynárenská se v režimu DPI starala o dodávky plynu asi pro 40.000 zákazníků. Nového dodavatele si z nich našlo zhruba 16.000 klientů. „Z režimu DPI celkově z celé ČR přešlo nebo je ve fázi přechodu k Pražské plynárenské zatím přes 24.000 odběratelů,“ uvedl mluvčí Miroslav Vránek.
Pražská energetika získala jako dodavatel poslední instance zhruba 67.000 zákazníků od Bohemia Energy a firmy Kolibřík Energie, která také oznámila konec činnosti. „Z tohoto počtu k dnešnímu dni evidujeme jednu třetinu zákazníků z původního režimu DPI, kteří již uzavřeli standardní smlouvu a přecházejí na běžný produkt. Další desetitisíce klientů jsou v řešení. Každopádně apelujeme na zákazníky, kterých se režim DPI týká, aby neotáleli s přechodem na standardní produkt. Po uplynutí zákonné půlroční lhůty by se pak ocitli v režimu nezákonného, lidově řečeno černého odběru energie,“ řekl mluvčí PRE Karel Hanzelka.
Společnost E.ON se po pádu Bohemia Energy začala starat o 200.000 klientů. „V současné chvíli již téměř polovina zákazníků, pro které jsme dodavatelem poslední instance, podepsala smlouvy na standardní produkty, a jsou tedy v procesu změny/přechodu z režimu DPI k běžným produktů a běžnému fungování,“ řekla mluvčí Martina Slavíková. Přechodem na běžný produkt zákazníci podle ní ušetří za cenu energií a sníží se jim i měsíční zálohy, které jsou u běžného produktu rozložené do celého roku, kdežto v režimu DPI jsou zálohy vypočítávány maximálně na šest měsíců, které navíc vycházejí na topnou sezonu, kdy mají lidé větší nároky na spotřebu energií.
Bohemia Energy již rozeslala svým bývalým zákazníkům stovky tisíc vyúčtování. „V současné chvíli již posíláme i přeplatky. V našem zákaznickém oddělení vyřizujeme v současnosti tisíce dotazů denně,“ řekla ČTK mluvčí Hana Novotná.
Skupina Bohemia Energy, největší uskupení alternativních dodavatelů energií v ČR, oznámila ukončení činnosti a dodávek elektřiny i plynu 13. října. Jako důvod Bohemia Energy uvedla extrémní růst cen energií na trzích. Podle dat Operátora trhu s elektřinou dodávala skupina ke konci srpna elektřinu více než 600.000 zákazníků, plyn téměř 300.000.