Premiér Petr Fiala slavnostně zahájil rozsáhlou modernizaci železničního uzlu Česká Třebová

Premiér Petr Fiala a ministr dopravy Martin Kupka v pondělí 3. března 2025 slavnostně zahájili modernizaci železničního uzlu Česká Třebová. Projekt počítá se zvýšením traťové rychlosti, rekonstrukcí nástupišť pro bezbariérový přístup, zlepšením komfortu a bezpečnosti cestujících či zkrácením jízdních dob. Celková přestavba by měla být hotova do konce roku 2031.

Celkovou přestavbou v České Třebové projdou jak koleje, které využívají osobní vlaky, tak i část určená pro nákladní dopravu. Uzel v České Třebové patří mezi nejrozsáhlejší a také nejvýznamnější ve střední Evropě, denně jím projede až pět set vlaků. „Investice do dopravy jsou jednou z priorit naší vlády, proto mě těší, že pokračujeme v trendu zrychlování železnice, kterou vnímáme jako klíčovou pro přeměnu Česka v moderní zemi otevřenou novým výzvám a příležitostem. Nyní zahajujeme jednu z největších železničních staveb v éře samostatné České republiky. Modernizace českotřebovského uzlu je významná v kontextu celé Evropy, protože je to důležitá křižovatka i pro mezinárodní vlaky. V neposlední řadě pak projekt přispěje k lepšímu komfortu a bezpečnosti cestujících,“ uvedl předseda vlády Petr Fiala.

O rozsahu prací svědčí fakt, že obnovou projde téměř 72 kilometrů kolejí a desítky kilometrů trolejového vedení. Stavbaři zmodernizují 173 výhybek a zrekonstruují 30 mostů. Součástí stavby bude i rekonstrukce přemostění, která zajišťují propojení nákladní části stanice s hlavní tratí.

„Nádraží i přilehlé město historicky tvoří jeden celek, proto je pro místní obyvatele dobrou zprávou, že dopady z provozu vlaků budou díky protihlukovým stěnám a absorbérům hluku mnohem menší než dosud. Vlaky přitom při průjezdu samotnou stanicí zrychlí ze 60 na 80 km/h,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

V rámci stavby se v celé stanici vybuduje nový informační systém. Zrekonstruují se všechna nástupiště včetně zastřešení, jejich zvýšení umožní pohodlný nástup do vlaků. Obnovou projde i stávající podchod, ze kterého se cestující dostanou výtahy pohodlně až na nástupiště.

Zhotoviteli prací jsou společnosti EUROVIA CZ; Chládek a Tintěra, Pardubice; STRABAG Rail a Elektrizace železnic Praha. Celkové investiční náklady stavby dosahují 19,5 mld. Kč. Realizace projektu byla schválena Evropskou unií ke spolufinancování z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Výše dotace může dosáhnout maximálně na zhruba 7 mld. Kč, což je historicky nejvyšší získaná dotace z programu CEF. Národní financování zajistí Státní fond dopravní infrastruktury.

Petr Fiala

předseda vlády ČR

předseda ODS

Martin Kupka

ministr dopravy

místopředseda strany

poslanec PČR

expert pro veřejnou správu

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.