Jistě už každý z nás někdy narazil na zázračný přivýdělek z domova, který nabízí rychlý a zaručený zisk bez nějakého většího snažení. Ať už jde o prodej cukrovinek, vitamínů, nádobí, všeléčící kosmetiky nebo čistících prostředků, většinou má tato zázračná práce z domova jednoho společného jmenovatele a to takzvané MLM, což je zkratka z oficiálního anglického názvu – multi-levelmarketing.
O co vlastně jde?
Nejednomu z vás už jistě sousedka nebo kolegyně z práce nabízela skvělý krém, po kterém budete vypadat minimálně o 10 let mladší, nebo univerzální čistič, který je ještě ke všemu naprosto přírodní, bez přidané chemie a můžete se s ním klidně sprchovat nebo zalévat květiny. Takhle přesně MLM funguje, jde totiž o velmi dobře promyšlenou marketingovou strategii, která nabízí a propaguje buď produkty nebo i služby. Účastníci takového schématu se přímo podílí na propagaci daného produktu a výměnou za to mají nárok na provize z prodejů, které sami zprostředkují (nebo je zprostředkuje jedinec pod nimi, který pro ně ,,pracuje“). V podstatě jde o zkrácení distribučního řetězce a tím následné minimalizace nákladů na daný produkt, většinou totiž velkoobchod vyrábějící zboží nepotřebuje nijak masovou reklamu a síť distribuce výrobku se navíc zvětšuje v podstatě sama. V celém řetězci jsou tedy prakticky pouze 3 subjekty a to výrobce – prodejce – zákazník. Prodejce pracuje pouze na živnostenský list s tím, že se nemusí jednat o firmu. Často ale síť prodeje takto čistá není a prodejci mají mezi sebou vyloženě ucelenou hierarchii jiných prodejců, kteří pracují pro ně.
Na co si je třeba dát si pozor?
Jako první je třeba zmínit, že MLM je legální systém obchodu oproti nechvalně známým pyramidovým hrám nebo letadlům, které u nás měly boom hlavně v 90. letech minulého století především díky rozvolnění ve společnosti a snadnému zlanaření velkého množství lidí. v MLM marketingu se totiž reálně prodávají produkty – vytváří se zde přidaná hodnota, takže zisky nejsou generovány ze vstupních poplatků ,,oveček“, které naletí (jako je tomu v případě letadla). Rizikem v čistém MLM by tedy měla být maximálně ztráta vašeho času. Je ale důležité být obezřetní, bohužel i v dnešní době se některé firmy za MLM pouze vydávají. Podezřelé by měly být vysoké vstupní poplatky, nucení nových členů do nákupů velkého množství výrobků, až moc dokonalá vidina rychlého výdělku bez větší námahy – často ve formě slibů tzv. pasivního příjmu nebo nucení jezdit na zpoplatněné ,,semináře“.
Nelze nepodotknout, že velmi často také dochází k podávání dezinformací o účincích a složení výrobku. Zejména u kosmetiky a čistících prostředků do domácnosti je typicky spotřebitelům tvrzeno, že produkty jsou naprosto na přírodní bázi, bez jakékoli chemie a to velmi propracovanou a přesvědčivou formou. Většinou tomu tak ale bohužel není. Je proto třeba být vždy ostražitý a nejlépe číst složení.