Mají se rušit další lokálky. Ještě letos skončí tři tratě, dvě pak po půl roce

MAJÍ SE RUŠIT DALŠÍ LOKÁLKY. JEŠTĚ LETOS SKONČÍ TŘI TRATĚ, DVĚ PAK PO PŮL ROCE
Budoucnost lokálek se nově stane velkým – a notně horkým – předvolebním tématem v některých středočeských obcích i městech. Po loňské první vlně rušení provozu osobních vlaků na málo využívaných lokálních tratích přichází nyní etapa druhá (jež už má být poslední).

Zatímco u dvou tratí ještě na debaty zbývá čas, v případě tří dalších má konečný verdikt padnout v nejbližších týdnech: ještě během srpna. Při rozhodování o tom, zda provoz vlaků zůstane zachován, má významnou roli sehrát postoj starostů. Přesněji: jejich ochota platit.

SAMOSPRÁVY DOSTANOU NA VYBRANOU
Deníku to potvrdil náměstek středočeské hejtmanky Petr Borecký (STAN), který má v radě kraje na starost oblast veřejné dopravy. Na čtvrtečním jednání radních zaznělo, že úvahy o ukončení provozu osobních vlaků zahrnují dvě skupiny lokálních železnic. Jde o jednokolejné tratě, jejichž koncepce odpovídá době vzniku – většinou ve druhé polovině 19. století.

[https://g.denik.cz/50/3c/privatizace-byt-panelak-rekonstrukce-zatepleni_denik-150-3×2.jpg]Statistiky: Přes čtyřicet tisíc Středočechů žije mimo běžné způsoby bydleníDo první skupiny patří tratě Městec Králové–Křinec, Mělník–Mšeno–Mladá Boleslav a Rakovník–Kralovice. Zde by osobní vlaky měly přestat jezdit od prosince, kdy tradičně začíná platit nový jízdní řád. Do druhé skupiny kraj řadí tratě s čísly 110 a 124: Slaný–Louny a Lužná u Rakovníka–Žatec. Zde by případný konec provozu měl přijít v červnu příštího roku.

Rada kraje tyhle plány podle slov náměstka hejtmanky vzala na vědomí. „Pověřila mě, abych je projednal s dotčenými samosprávami,“ řekl Borecký Deníku. S tím, že stejně jako loni kraj vyčíslí rozdíl v nákladech mezi zajištěním dopravní obslužnosti pomocí vlaků (vyjdou dráž) ve srovnání s autobusy (mají provoz znatelně levnější) – a výsledek se bude odvíjet od ochoty obcí přispívat na tento rozdíl. Jinými slovy: požadovanou službu občanům je kraj připraven zajistit v levnější variantě. Kdo chce dražší (ať už s odkazem na tradici, s argumentem, že železnice je lákadlem pro turisty či třeba s tím, že jízda vlakem vybaveným WC může být v některých situacích komfortnější, než rychlejší svezení autobusem), má možnost dosáhnout svého: pokud doplatí, co to bude stát navíc. V případě trati mezi Mělníkem a Mladou Boleslaví pak do jednání mají vstoupit i další souvislosti.

Sepsáno a podepsáno: vodíkové autobusy svezou lidi napřesrok v prosinci. Ty jsou na stole i v případě druhé skupiny – u tratí na Louny a do Žatce. Zde musí středočeské hejtmanství jednat i s partnery z Ústeckého kraje, přičemž první kontakty už má za sebou. Na jednání se středočeskými starosty by zde pak mělo dojít v podzimních měsících – už to tedy budou zástupci nového vedení obcí a měst vzešlého z komunálních voleb. Jiná je situace u trojice tratí z první skupiny, kde by osobní vlaky mohly naposledy ukázat svá koncová světla v prosinci: zde bude kraj jednat ještě s nynějšími představiteli obcí a měst, a to během srpna. Tehdy také musí padnout konečné rozhodnutí.

Ohlasy k tomu, jak se radnice k situaci postaví, Deník v pátek nezískal. Zatím se čeká, s čím přesně je kraj osloví. Deník také zaznamenal výhrady k plánům na termín jednání ve skutečně horkém předvolebním čase. Pravdou nicméně je, že pokud má být jakákoli změna zapracována do jízdních řádů platných od prosince, skutečně nejzazší termín, kdy o ní musí být definitivně rozhodnuto, je počátek září. To už loni v létě, během tehdejších debat o rušení lokálek, potvrdili Deníku ředitel Správy železnic Jiří Svoboda i tehdejší ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).

 

Už v minulosti se také ozývaly výhrady proti plánům na rušení osobních vlaků speciálně na trati mezi Mladou Boleslaví a Mělníkem, kterou stát v nedávné minulosti zmodernizoval se stamilionovými náklady. To už loni Borecký označil za chybu s tím, že nebyla zanalyzována dlouhodobá perspektiva této tratě. Naopak třeba starosta Mšena Martin Mach (Zelení) před rokem doporučoval hledat spíš úspory seškrtáním málo využívaných autobusových spojů. Podobné diskuse lze očekávat i letos. Z loňska jde známo, že může dojít i na organizování shromáždění na nádražích, na petici či manifestační jízdy.

BOLESTNÁ ROZHODNUTÍ MAJÍ LETOS SKONČIT
Rozhodnutím o budoucnosti zmiňované pětice tratí by se bolestná a emotivní etapa optimalizace veřejné dopravy měla stát minulostí. „Ta takzvaná řezničina bude víceméně za námi,“ naznačil Borecký, že u dalších tratí ve středních Čechách už se nyní o rušení osobních vlaků neuvažuje. Na řadu přijde další krok, a to modernizace.

Podle slov náměstka hejtmanky přijde čas diskusí se Správou železnic o modernizacích a investicích do ostatních tratí, kde zůstane provoz osobních vlaků zachován. Třeba do zlepšení zabezpečovacího zařízení, což nejen přispěje k posílení bezpečnosti, ale umožní i přepravit více cestujících díky tomu, že se na trať v konkrétním časovém intervalu vměstná více vlaků. V některých případech jsou ale úpravy nutné i kvůli samotnému zachování provozu. „Pokud investice nebudou, byly by ohroženy další tratě,“ řekl Borecký. Současně je zapotřebí řešit modernizaci vozového parku, kdy partnery kraje jsou pro změnu dopravci.

Tento článek jste si mohli přečíst díky předplatnému Deník Klubu