Cestující čekají v hodinových frontách, často si nemají ani kam sednout. Jsou frustrovaní, nestíhají se odbavit. Startující letní sezonu na londýnských letištích, jako je třeba Luton, brzdí chaos. Potíže netrápí zdaleka jen Brity. Upozornění, že nemusí let stihnout, dostávají i cestující v Dublinu. Čekat tu musejí navíc před odletovou halou. Situaci nezvládají ani ve Španělsku nebo Portugalsku.
„Snažíme se postavit na nohy po covidu. Přecházíme z doby, kdy jsme měli pět procent cestujících oproti normálnímu roku, k devadesáti procentům toho, co jsme zaznamenali v roce 2019, což pro nás byl rekordní rok,“ uvádí zástupce letiště v Dublinu Graeme McQueen.
Odborník na leteckou dopravu Petr Kováč prohlásil, že se nyní nacházíme ve fázi rekonvalescence po covidu, zároveň se letecká doprava adaptuje na nové podmínky a na nový byznys model, který covid způsobil. „Je tady větší důraz na turistickou leteckou dopravu, ta byznys část je mnohem méně obsazována, takže i aerolinky se musí proměnit ve svém modelu fungování,“ uvádí. Lidé také nyní mnohem více kupují letenky na poslední chvíli, což je prý další vrstvou problému.
NEČEKANÝ ZÁJEM
Za chaosem stojí podle správ letišť nedostatek pracovní síly u bezpečnostních prohlídek i zavazadel. Kvůli pandemii si pracovníci našli obživu jinde a vracet se už nechtějí. Nabrat nováčky, vyškolit je, a hlavně prověřit trvá dlouho. „Na letiště Barajas se přidá dalších dvě stě pozic pro policii, aby dokázala reagovat na tyto výjimečné letní měsíce,“ prohlásila mluvčí španělské vlády Isabel Rodríguezová.
Kvůli chybějícímu personálu řada společností lety zrušila. Aerolinky přiznávají, že v době lockdownů nepočítaly s tak rychlým návratem zájmu o cestování. Proškrtání letových řádů teď litují. „Z dnešního pohledu bychom stejný krok znovu nepodnikli. Ale tehdy bylo naše rozhodnutí správné,“ míní vedoucí letového úseku Swiss Oliver Bucher.
Lidé, kteří v odvětví zůstali, si zase stěžují na přetížení a nezaplacené přesčasy. Zaměstnanci největšího pařížského letiště si chtějí stávkou vymoct příplatky, i kvůli inflaci. Stávkou hrozily i odbory na amsterdamském Schipholu. S vedením letiště se nakonec dokázaly dohodnout. Podle Kováče se nepředpokládá vlna krachů aerolinek, maximálně konsolidace a jejich propojování.