Středočeský kraj podporuje myšlenku snižování emisí skleníkových plynů a do svého stávajícího vozového parku pořizuje i nízkoemisní vozidla a elektroauta. Aktuálně již mohou pracovníci úřadu využívat zcela novou Škodu Enyaq iV, v nejbližších dnech by měla flotilu doplnit ještě Škoda Superb plug-in hybrid. Pořízeny budou i dva wallboxy, tedy nabíječky elektromobilů. Kraj bude na pořízení obou vozů žádat dotaci ze Státního fondu životního prostředí ČR (SFŽP).
„Řadíme se po bok ostatních úřadů a velkých firem a do naší flotily průběžně zařazujeme i vozy šetřící životní prostředí. Vozy budou využívány ke služebním cestám pracovníků úřadu na jednání a akce v rámci Středočeského kraje anebo k zajištění činností souvisejících s provozem úřadu. Pro zabezpečení průběžného denního provozu obou elektromobilů budou pořízeny dvě nabíjecí stanice,“ konstatuje Libor Lesák, radní pro oblast investic, majetku a veřejných zakázek.
Byť už elektromobil Enyaq sídlí v garážích a Superb by měl začít sloužit v nejbližších dnech, bude úřad žádat o dotaci ze SFŽP. Radní na svém dnešním zasedání schválili zpětné vypsání žádosti (projektový záměr) a krajskému úřadu uložili realizovat veškeré kroky k předložení žádosti. „Schválením projektového záměru a následnou realizací projektu dojde k naplňování strategických dokumentů Zelená dohoda pro Evropu, tj. Green deal, a Strategie rozvoje územního obvodu Středočeského kraje na období 2019–2024, s výhledem do 2030,“ uvádí Libor Lesák. Celková výše rozpočtu projektu je 2,8 milionu korun.
Největší výhodou elektromobilů jsou nulové emise výfukových plynů. Zároveň přispívají ke snížení hluku, který má negativní dopad na psychické i fyzické zdraví člověka. Navíc jsou konstrukčně jednoduché, snadné na údržbu a vyžadují i méně oprav. Obvykle jsou i velmi pružné. Na jedno nabití by měl Enyaq ujet zhruba 400 km. Ve výbavě nechybí automatická jednostupňová převodovka, elektronická ruční brzda, automatická klimatizace, vyhřívané sedačky a volant anebo 13´obrazovka infotainmentu či LED světlomety.
Superb má obdobnou výbavu, nejde však čistě o elektromobil. Nabízí plug-in hybridní pohon (PHEV), což znamená, že sdílí charakteristiky běžných vozů s hybridním pohonem, které jsou vybaveny elektro i spalovacím motorem, přičemž baterii lze dobíjet i z elektrické sítě. Vlajkové lodi domácí automobilky pak pod kapotou bije zážehový agregát o objemu 1400 ccm. „Nabíječky pro oba vozy budou umístěny ve vnitrobloku úřadu, soutěž na dodavatele je už v běhu,“ uzavírá Libor Lesák.