Chystaný experiment s vodíkovými autobusy ve středních Čechách není ohrožen, i když se do do něj má ve spolupráci s krajem pustit firma, která zřejmě bude muset skončit v regionu, kde tradičně působí. A cestující jsou s jejími službami spokojeni.
Jednání kvůli krajskému výběrovému řízení na nového dopravce.| Foto: FB Petr BoreckýDůvod? Krajem vypsané výběrové řízení na nové dopravce, ve kterém tato společnost zřejmě neuspěje. Jiná firma nabízí, že cestující na Mníšecku zvládne vozit levněji. Že to na projekt rozjezdu vodíkových autobusů nebude mít vliv, potvrdili Deníku Josef Holek z krajského úřadu i Martin Uher z vedení stejnojmenné autobusové společnosti z Mníšku pod Brdy. Právě o ní je řeč.
ZAKÁZKU NA VODÍK KRAJ ZADÁVÁ BEZ SOUTĚŽE
Příprava projektu vodíkových autobusů není v případě odchodu firmy z Mníšecka ohrožena, řekl Uher Deníku. Konkrétní linky vybrané pro testování vodíkových autobusů – podle jeho slov jde například o linky do Dobřichovic, Kytína a další – nebyly součástí výběrového řízení, ve kterém jeho firma zřejmě neuspěje. „Je to přímo projekt od kraje,“ vysvětlil Uher. A firma se na něm plánuje podílet, i pokud přijde o dosavadní zakázku včetně páteřních linek 317 a 318, jež spojují Prahu-západ a Příbramsko s hlavním městem.
Prakticky totéž sdělil Deníku i Holek za krajský úřad: jak společnost Martin Uher dopadne v krajském výběrovém řízení, na první výjezd vodíkových autobusů ve středních Čechách nemá mít vliv. „Budou nasazeny podle plánu, tedy v okolí Mníšku pod Brdy. V tomto případě je přidělení vodíkových vozů dopravci plánováno v rámci přímého zadání veřejných služeb v přepravě cestujících,“ vysvětlil i Holek, že vozidla na vodík nejsou součástí nyní běžícího výběrového řízení, ve kterém společnost z Mníšku pod Brdy nejspíš „doma“ neuspěje.
V PID přibylo za rok přes sto nových autobusů. Všechny v červeno-šedé kombinaci. Stále tedy platí, že vozidla na vodík by ve středních Čechách měla poprvé vyjet koncem roku 2024 – a to právě do okolí Mníšku pod Brdy (kde se počítá i s vybudováním plnicí stanice vyrábějící vodík s využitím „ekologicky čisté“ elektřiny z vodní elektrárny). A být testována v náročných podmínkách zdejší podhorské oblasti.
ZA OSVĚDČENÝM DOPRAVCEM STOJÍ STAROSTOVÉ
Že by autobusy nápadně označené jménem rodinné firmy Martin Uher měly na Mníšecku přestat jezdit, plyne z krajem zveřejněných průběžných údajů z výběrového řízení na uzavření smluv o veřejných službách v přepravě cestujících na příměstských autobusových linkách PID od 1. 12. 2024. Kraj zatím zveřejnil předložené nabídky a výběrové řízení pokračuje jejich hodnocením – protože však cena představuje jediné kritérium, dají se výsledky odhadovat. Zdá se tak, že firma Uher s tradičními autobusy oblast Mníšecka opustí a většinu svých aktivit přesune na Štěchovicko (kde v cenovém srovnání uspěje).
Tahle představa se však nezamlouvá starostům z regionu, kde společnost Uher jezdí nyní. Občané jsou spokojeni, proč tedy měnit dopravce kvůli jen o něco málo lepší nabídce? Nebylo by lepší změnit výsledek výběrového řízení? Tak lze shrnout podnět, s nímž se v pondělí 2. ledna obrátili na radního Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy Petra Boreckého (STAN) starostové Mníšku pod Brdy Petr Digrin (STAN; společně s radním Michalem Trkanem za ODS), Klínce Markéta Polívková (V Klínci doma), Kytína Miloslav Holý (Nezávislí – Sdružení hasičů) a senátor Petr Štěpánek (STAN).
Zdůrazňují, že autobusová společnost Martin Uher, která kolem Mníšku jezdí už dlouhá léta, patří k nejlépe hodnoceným dopravcům v rámci Pražské integrované dopravy – a nezamlouvá se jim, že by od konce roku 2024 neměla pokračovat. Netají se ani s obavami, že firma nastavila laťku velmi vysoko – a kdo ví, jak by to bylo po jejím obchodu…
Podpora plynulejší MHD v Praze. Vznikly více než čtyři kilometry buspruhů. Borecký však trvá na tom, že pravidla otevřené soutěže na výběr dopravců, kterou vypsaly společně Středočeský kraj a Praha, nelze ohýbat – byť třeba s dobrým úmyslem. „Soutěž je také vázána rozhodovací praxí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a soudů,“ upozornil Borecký.
Trvá na tom, že je v zájmu všech, aby služba cestujícím byla poskytována v co nejlepší kvalitě – a nově uzavírané smlouvy umožní, aby kvalita byla zachována, i když v regionu bude jezdit jiný dopravce. „Soutěž jsme vypsali dva roky dopředu právě proto, aby se případní noví dopravci mohli dobře připravit, seznámit s regionem a obcemi – a náběh jejich služeb probíhal bez zbytečných problémů,“ konstatoval Borecký.
Martin Uher přístup starostů oceňuje. „Sami volali tátovi, že nesouhlasí – a výsledek by chtěli změnit,“ konstatoval. On sám nicméně situaci vnímá tak, že je rozhodnuto. „Ve výběrovém řízení jsme se ‚potkali‘ se společností ICOM Transport, která dala nabídku o korunu lepší,“ řekl Deníku. „Podmínky soutěže a to, že kritériem je cena, ale chápeme,“ konstatoval. „Výsledek není optimální a mrzí nás; aspoň že to Štěchovicko vyšlo,“ poznamenal.