S příchodem teplejších dní přichází také více či méně oblíbená, ale velmi rozšířená aktivita, kterou je jarní úklid. Výsledkem takového úklidu většinou bývá řada vyřazených věcí, které už v domácnosti nemají místo. Část obvykle putuje rovnou do popelnice a část na charitu či různé swapy. Často však padnou jarnímu gruntování za oběť i věci, které se mohou zpeněžit. Na první pohled se to jeví jako ideální situace, vy získáte doma více místa a peníze a daná věc ještě někomu poslouží nebo udělá radost. Pokud se ale rozhodnete obchodovat přes internet, ať už přes sociální sítě či přes internetové bazary, dejte si velký pozor, ať nemáte průvan pouze ve skříni, ale také ve vaší peněžence.
E-mailům slibujícím dědictví po strýčkovi z Ameriky se dnes většina lidí již směje a proto museli jít podvodníci o krok dál a vymyslet si další finty. Zaměřili se na oblast, která je s online finančními transakcemi úzce spjata, ale zároveň se v ní netočí příliš velké sumy. Řeč je o internetovém obchodování s věcmi z druhé ruky. Tento typ obchodů podvodníkům hraje do karet, možnost anonymity a obchody za menší finanční obnosy, kdy podvedený není tolik ostražitý. Navíc dávno neplatí, že si musíte dávat pozor pouze když nakupujete. Prodej je nyní možná ještě rizikovější záležitostí a terčem podvodníků se stáváte jakmile zveřejníte vaše zboží. Nadšení z úspěšného prodeje podpoří vaši nepozornost a zatímco vy už si představujete, za co utržené peníze utratíte, důvod k radosti má úplně někdo jiný. Obezřetnost je tedy na místě. Podvodníci postupují podle velmi podobného scénáře, projeví svůj vážný zájem o nabízené zboží a následně trvají na tom, že celý obchod včetně transakce proběhne přes kurýrní službu. V některých případech po vás může podvodník požadovat platbu pojištění či symbolický poplatek za zprostředkování, s tím, že o to vyšší částku vám následně zašle, jindy je potřeba „pouze“ zadat vaše údaje a to včetně čísla vaší platební karty, její platnosti a bezpečnostního kódu. To vše bývá doplněno zasláním odkazu, na který je nutné kliknout. Všechny tyto kroky vedou k jedinému, okrást prodávajícího. Odcizeny vám mohou být nejen finance, ale také citlivé osobní údaje, které mohou být následně kdykoliv zneužity. Ve všech těchto případech je tedy rozhodně doporučeno se obrátit na Policii ČR a samozřejmě na svoji banku. Ta dokáže řadu transakcí stornovat, či alespoň blokovat případné budoucí. Podvodníci totiž dokáží například i nastavit trvalý příkaz či převést peníze z účtu a to dokonce i z předschválených úvěrů. Oznámení na Policii ČR je na místě i v případě, že šlo o menší finanční částku nebo transakce nebyla úplně dokončena. Škody se totiž mohou projevit až později nebo se může ukázat, že daný podvodník okradl stejným způsobem více lidí. Samozřejmostí by pak mělo být informování platformy, na které podvodný obchod proběhl a sdílení mezi co nejvíce lidí.
A co by vás tedy při obchodování mělo varovat? Kromě toho, že protistrana trvá na provedení transakce přes kurýrní službu, je to také spěch a nátlak na provedení celého obchodu. Někdy dokonce přichází na řadu i vyhrožování, že kupující již zaplatil jakýsi poplatek, který mu kvůli vám propadne a proto se obrátí na policii. Velmi časté pak bývají stylistické a gramatické chyby a celý projev mnohdy vypadá jako text z překladače. Podvodníci se však zlepšují a snaží se svému odhalení všemožně předcházet, například když odmítnete zaslání přes PPL a upřednostníte Zásilkovnu, dostanete obratem nový odkaz. Obecně je dobré se vyhnout jakémukoli klikání na odkazy. Zprostředkování platby dopravcem jako takové opravdu existuje, ovšem ani v tomto případě není nic hrazeno předem a platba probíhá až v okamžiku předání, ať už platební kartou či hotově. V případě nejistoty je dobré řešení danou společnost telefonicky kontaktovat a vše si ověřit. Zpozornět byste měli také ve chvíli, kdy protistrana žádá zaslat komplexní údaje k vaší platební kartě, tedy její číslo, platnost a třímístný ověřovací kód. S těmito údaji totiž dokáží následně zadat jakoukoli platbu a nakupovat na internetu.
Ověřovat se vyplatí také profily prodávajících a kupujících v případě, že obchodujete přes Facebook Marketplace. Na pozoru se mějte před nově založenými profily s nízkým počtem přátel a mnohdy i bez profilové fotografie. V případě, že profilová fotografie nechybí, ale vám se přece jen něco nezdá, můžete zkusit jméno osoby či samotnou fotografii zadat do prohlížeče. Často máte již během pár vteřin jasno, že máte tu čest s podvodníkem. U internetových bazarů si můžete stejným způsobem ověřit telefonní číslo a u prodejních platforem typu Vinted věnujte pozornost recenzím.
Svou obezřetnost neztrácejte ani když máte pocit, že všechny finty podvodníků již znáte a nemůžete tedy naletět. Mohou vás totiž zastihnout nepřipravené a nepozorné, zvláště když řešíte nějaké závažné životní situace. Jednou z takových situací je nemoc a s ní spojená neschopenka a vyplácení nemocenské. Cílem jednoho z novějších fíglů jsou právě příjemci dávky vyplácené při nemoci. Pro podvod je v tomto případě opět použit falešný odkaz, tentokrát zaslaný v sms, jejíž odesílatel se tváří jako příslušná okresní správa sociálního zabezpečení. Podobným způsobem může být zneužita také vaše banka, poskytovatel pojištění či jiné úřady a instituce. Komunikačním kanálem může být jak zmíněná sms, tak e-mail. Odkazy mohou vypadat velmi věrohodně, proto je na místě kontrolovat URL adresu stránky. Trochu jiným typem podvodu jsou pak falešné pokuty nebo dokonce exekuce. Zaslané sdělení příjemce natolik vyděsí, že požadovanou sumu raději obratem zašle a až poté začíná pátrat po jejím původu. To už však bývá často pozdě.
Nárůst počtu trestných činů páchaných v kyberprostoru v České republice strmě narůstá. V minulém roce bylo řešeno o 100 % více případů než v roce předešlém, celkem přes osmnáct a půl tisíce. To je desetina celkové kriminality na našem území. S ohledem na to, že značný počet případů nebyl vůbec nahlášen, se jedná o alarmující čísla. Navíc nejde o žádné zanedbatelné částky, dle České bankovní asociace průměrná škoda jednoho poškozeného při internetových podvode činí 161 500 Kč. Za loňský rok je to dohromady téměř dvě miliardy korun. A to vše i přesto, že jsou Češi dle průzkumů České bankovní asociace a výzkumné agentury Ipsos v bankovním prostoru opatrní, považují své finanční operace za citlivé a k bankovnictví by většina z nich neposkytla nikdy přístup.
To, že chtějí být podvodníci vždy o krok napřed a umějí se adaptovat na všechny situace ukazuje dalších trik posledních měsíců. Tím je podvodné volání, ve kterém je volanému sděleno, že se stal obětí podvodu a že jeho bankovní účet byl napaden a proto je peníze nutné převést na bezpečný účet. Ten je však ve skutečnosti falešný. Volající se nejčastěji vydávají za policisty, bankéře či technickou podporu, bývají velmi přesvědčiví a neváhají svou oběť zastrašovat. Jako důkaz pravdivosti zasílají mnoho dokumentů a umí komunikovat i přes jiné kanály nebo aplikace. Dalším typem volání jsou telefonáty, kdy se volající vydává za mobilního operátora. Po příjemci hovoru chtějí, aby prostřednictvím doporučené aplikace provedl změnu SIM karty na e-SIM, ta je pachatelem následně zablokována a poté používána k podvodům třeba u bank.
Z výše uvedeného je patrné, že podvodníci se nevzdají a budou přicházet stále s novými fígly, cestou je tedy vysoká obezřetnost a především také informovanost. S dostatkem informací totiž dokážete lépe rozpoznat nekalé jednání a ochránit tak své finance i citlivé údaje. Zajímavé a především přínosné informace nejen o kyberbezpečnosti, můžete získat například na konferenci Kam kráčí digitální sítě Olomouc 2023, která se bude konat 4. května v NH Hotel Olomouc.
Zdroj obrázku: www.pexels.com