Generace Čechů, kteří nastoupili na základní školu těsně po sametové revoluci, před sebou měla zcela jinou finanční budoucnost než jejich rodiče. Přibyly možnosti podnikání, investic, ale také půjček, a u spousty lidí došlo k nárůstu zadluženosti. Mnohdy za hmotné potíže některých Čechů může nízká finanční gramotnost. Co to ale vlastně finanční gramotnost je, jak ji můžeme posílit, a co můžeme udělat pro to, aby dostatečnou finanční gramotností disponovaly i naše děti?
V červnu tohoto roku se v médiích objevila zpráva o tom, že Index finanční gramotnosti klesl u Čechů na 55 bodů, což je úroveň, na které se Česká republika nacházela naposledy před čtyřmi lety. Od roku 2009 je přitom výuka finanční gramotnosti součástí osnov některých středních škol, od roku 2013 by se měla vyučovat také na základních školách. Zejména v době pandemie koronaviru ale byla výuka finanční gramotnosti značně ztížená.
Podle průzkumu, který provedla Česká bankovní asociace (ČBA), si mladí lidé ve věku 18 – 26 let velmi často myslí, že i samotní učitelé jsou v problematice finanční gramotnosti nedostatečně proškolení a vzděláni. Vzhledem k absenci jednotných školních osnov se navíc výuka finanční gramotnosti na každé škole liší – někde je této problematice věnován celý samostatný předmět, zatímco na jiných školách se finanční gramotnosti věnují ve více předmětech na jednou. Řada škol také řeší výuku finanční gramotnosti jednorázovými přednáškami, workshopy či jinými vzdělávacími programy.
Základy nedostatečné finanční gramotnosti si ale také řada dětí odnáší přímo z rodiny. Plno dětí je svědkem toho, že jejich zadlužení rodiče neplní své finanční závazky, čelí exekucím, nebo si třeba před dovolenou či Vánocemi berou nevýhodné půjčky. Jak docílit toho, aby si takto ohrožené děti neosvojily nesprávné finanční návyky?
Pokud se o finanční gramotnost dítěte nepostará vlastní rodina, připadá tento nelehký úkol škole. Do osvěty v oblasti finanční gramotnosti se naštěstí také zapojuje čím dál pestřejší spektrum známých osobností, na které děti často dají. Videa o finanční gramotnosti natočil například populární a uznávaný youtuber Kovy. Některé banky nabízí zase na svých stránkách tipy, jak základům finanční gramotnosti naučit i ty nejmenší.
Podle odborníků jsou děti schopné chápat základy zacházení s penězi již od tří let věku. Klíčová je v tomto směru především komunikace. Mluvte se svým dítětem o tom, jakým způsobem nakupujete, za kolik, proč si některé věci přidáváte do košíku a jiné naopak ne. I relativně malé děti jsou schopné pochopit princip výhodných nákupů i zdánlivě výhodných slev. Děti se také rády učí hrou a nápodobou. Můžete si hrát na obchod, ale třeba také na poštu, banku, nebo jakékoliv jiné místo, na kterém je potřeba operovat s penězi. Při hře můžete dítěti dát rozpočet v podobě dětských peněz, a nechat ho, aby si vyzkoušelo, jak si peníze rozumně rozvrhnout.
Ve věku, kdy je již dítě schopné vnímat reklamy na lákavé zboží i na půjčky, které se na nás valí ze všech stran, již můžete začít s vysvětlováním, ve kterých případech je dobré brát si půjčku, a proč je vlastně zadlužování až na výjimečné případy obecně spíše špatný nápad. Skvělým prostředkem pro výuku finanční gramotnosti a rozvržení financí je kapesné. Nebojte se děti od útlého věku seznamovat s tím, jakým způsobem spravujete váš rodinný rozpočet, jaké máte platební povinnosti, a jakým způsobem rozdělujete své finance. Možná vás překvapí, kolik toho jsou relativně malé děti vlastně schopné pochopit.
Zdroj obrázků: Pexels, Unsplash