Historie českých tramvají v Kyjevě přitom nezačíná únorem 2022. Pro mnoho Kyjevanů je to naopak kulisa jejich dětství. Řidič dopravního podniku Valentyn Sobko patří mezi ně. Láska k tramvajím je v jeho rodině dokonce dědičná. „Už moji rodiče pracovali jako řidiči tramvají, a když jsem byl malý kluk, tak mě máma brala s sebou do práce,“ popsal.
Celkem 140 vozů typu T3 ve městě stále jezdí v původní barevné úpravě, téměř bez modernizací. „Dřív tu byly všechny tramvaje české. A je to takový symbol mého dětství. Poznaly se podle toho jejich ‚cililink‘. Tak to bylo,“ přiblížil.
Tramvaje T3 se do Kyjeva hodí, nevadí jim nerovnosti na kolejích a na vozovce. Jenže koncem února se z tramvají staly zátarasy a ze stanic metra protiletecké kryty. Teprve teď začíná městská doprava ožívat. Od příštího týdne má začít provoz na všech linkách.
Tu a tam stále ještě trať lemují betonové zátarasy, ale české tramvaje už mají opět základnu v depu, nikoliv na barikádách. A řidiči tramvají se vrací ke svému civilnímu zaměstnání. Opět mohou vozit cestující, nikoliv odrážet tanky.
zdroj: ČT24 Zprávy