APLIKACE POMŮŽE ČECHŮM VYŘEŠIT MIMOŘÁDNÉ SITUACE NA ZAHRANIČNÍM POBYTU
Informovat se o svých právech v mimořádných situacích, jako jsou potíže s ubytováním, zrušení letu či plavby trajektem, mohou turisté pomocí bezplatné mobilní aplikace Evropského spotřebitelského centra ECC-Net: Travel. Aplikace nabízí také fráze ve 25 jazycích, s kterými je možné se obrátit na poskytovatele dané služby v zahraničí, či kontakt na české ambasády. Evropské spotřebitelské centrum o tom dnes ČTK informovalo v tiskové zprávě. Aplikace je zdarma ke stažení na Google Play Store, v Apple App Store a ve Windows Phone Store.
V oblasti Baltského moře aktuálně zuří bouře. „Z důvodu bouře nad Baltským mořem doporučujeme počítat s možností rušení spojů a uzavírkami mostů. Vždy si předem ověřte provoz na stránkách příslušných dopravců,“ upozornilo české ministerstvo zahraničí. V Portugalsku a jiných oblastech ve Středomoří pak hasiči bojují s požáry, ve Slovinsku mohou cestujícím dovolenou zkomplikovat záplavy.
„Pokud je zrušená plavba trajektem a očekává se odplutí trajektu po pominutí bouřek, což může být i na druhý třetí den, lidé v případě špatného počasí nemohou požadovat bezplatné ubytování v hotelu, jako je tomu u mimořádných situací v případě letecké, železniční nebo dálkové autobusové dopravy,“ uvedl ředitel Evropského spotřebitelského centra pro Česko Ondřej Tichota. Upozornil však na to, že ve všech typech dopravy mají cestující nárok na občerstvení zdarma, a to v množství, které odpovídá čekací době.
„Pokud byl spoj zrušen, mají cestující právo na přesměrování na náhradní spoj, ale také právo na vrácení ceny jízdného. Odstoupením od smlouvy zaniká právo na občerstvení a v případě letu i na ubytování,“ řekl Tichota. Kromě toho aplikace poradí také s pronájmem vozidla či informuje o možnostech lékařského ošetření. Nebude-li možné nastalou situaci s obchodníky vyřešit prostřednictvím aplikace, je v ní k dispozici kontakt na Evropské spotřebitelské centrum, které rovněž nabízí bezplatnou pomoc, stojí ve zprávě.
Síť Evropských spotřebitelských center pomáhá zákazníkům řešit spory s podnikateli ze zemí EU, Norska a Islandu. Síť třicítky spotřebitelských center zřizuje Evropská komise a zúčastněné státy. Česká kancelář působí při České obchodní inspekci.
Autor: ČTK